Saturday, April 30, 2011

Royal Wedding: Persoalan, Pandangan dan Jawapan - Part 1

Pasangan diraja Catherine Middleton dan Prince William (kini bergelar Duke and Duchess of Cambridge)

29 April tanggal bersejarah.Heboh di kaca TV tentang berlangsungnya Royal Wedding antara Putera William dan Catherine Middleton. Siap ada saluran khas lagi di Astro Channel 707 untuk Royal Wedding Week dan di media tempatan, ntv7 mengambil tempat dalam menyiarkan secara langsung Royal wedding abad ini.
Band of the Coldstream Guards yang akan menghiburkan penonton sepanjang procession route.

Kebetulan hujan lebat seharian, dari semalam dan renyai-renyai di siang harinya, semua plan tertangguh. Aku ambil kesempatan ini, nak saksikan sendiri Royal Wedding yang dikatakan menjadi sejarah abad ini. Jadi, aku teruskan menonton dari jam 5 petang sehinggalah masuk waktu Maghrib. Sebenarnya dari pukul 3 petang lagi dah tunggu, tapi acara sebenar bermula jam 5 petang. Memang menakjubkan! Ibarat fairytale pun ada. DYMM Yang Dipertuan Agung dan juga Permaisuri Agung juga turut berkenan hadir memenuhi jemputan ke Royal Wedding tersebut.

The 1902 State Landau carriage ini digunakan untuk membawa pulang pasangan diraja ke Istana Buckingham selepas upacara selesai di Westminster.


Upacara memang gilang gemilang bermula dengan ketibaan Prince William dan Prince Harry di Westminster Abbey (sebuah gereja), disusli dengan ketibaan abang dan ibu kepada Kate Middleton, kemudian ketibaan Duke and Duchess of Cornwall (Prince Charles dan Camilla Parker), Queen Elizabeth II dan akhir sekali, semestinya Kate Middleton dan ayah beliau. Sepanjang keberangkatan kerabat diraja ini, di sekeliling kawasan dipenuhi dengan ribuan bahkan jika dikumpul semua boleh mencecah jutaan (mungkinlah) rakyat Britain dan juga pelancong asing yang obses dengan Royal Wedding ini. Upacara berjalan lancar di gereja tersebut, hasil raptai yang diadakan sebelum itu. Selesai upacara di gereja tersebut, pasangan diraja itu diarak menaiki kereta kuda melalui jalan-jalan yang telah ditetapkan sambil melambai-lambai rakyat jelata. Queen Elizabeth II berkenan menganugerahkan gelaran Duke and Duchess of Cambridge kepada pasangan diraja tersebut.

Bukanlah Royal wedding ini yang mahu aku highlight menjadi isu utama dalam entry kali ini. Namun, terdapat beberapa persoalan yang bermain di minda, pandangan peribadi dan juga sedikit analisis/penemuan yang merupakan jawapan kepada persoalan-persoalan yang akan aku timbulkan di part 2 posting ini memandangkan tanganku tidak lagi mampu menaip lama. Disebabkan frozen shoulder seperti dalam posting sebelum ini. Maaf ya. Nantikan entry seterusnya yang bertajuk Royal Wedding: Persoalan, Pandangan dan Jawapan - Part 2.

Selamat membaca. =)







No comments: