Monday, April 4, 2011

Cuti-cuti 1Malaysia

Pertengahan semester dihabiskan bersama-kawan. Percutian singkat yang dirancang sangat last minutes membawa seribu erti. Seperti biasa kereta Viva WUA putih menjadi pilihan untuk ke destinasi jarak jauh. Bertolak dari UIAM jam 11 pagi terus ke pantai Port Dickson. First time survive cari sendiri pantai PD. Tak lah susah sangat pun. Cheh.. Pada hal sesat juga.


Wan Mohd Shahir & Syazwan Suhaimi


Bergambar sebelum first trial naik Banana bot. Mungkin pengalaman pertama dan terakhir.



Kuyup setelah dijatuhkan di tengah pulau. Satu modul yang melatih kita semangat setia kawan dan tidak pentingkan diri sendiri (walaupun masing-masing terkapai-kapai nak naik atas bot)


Usai mandi, perut terasa lapar pula. Settle je mandi kat Petronas berdekatan, kebetulan pasar siang dah start berjual. Apa lagi, masing-masing capai makanan yg berbeza untuk dikongsi ramai-ramai. Antara makanan pilihan:


Bubur nasi (ayam) UTARA mari

Cucur udang yang sangat murah lagi sedap.


Perjalanan kami teruskan ke Melaka. Sampai di sana hampir petang juga. Sempat jalan-jalan di Mahkota Parade. ternyata, jauh berbeza ketika melawat Melaka sepuluh tahun lepas. Sampai dataran yang kosong dulunya, dah di penuhi mall dan memang sampai tak dapat nak cam Bandar Melaka yang dulu dah. Sisa-sisa pun macam tak ada je. Except Mahkota Parade & A'Famosa.



Petang sebelum solat Maghrib,sempat menikmati pemandangan sunset di Masjid Selat Melaka. Indahnya...



Malam sebelum bertolak ke Negeri Sembilan rumah Pak Ngah Hadi, memang diwajibkan nak try Asam Pedas Melaka yang orang kata best sangat tu...Try sikit..




Memang berbaloi-baloi Asam Pedas Melaka. kalau nak banding harga dengan rasa, berpatutan. RM4 semangkuk. Ikan siakap 3 rasa dalam RM17 dicampur nasi kalau tak silap. Kami dapat special discount sebab Tauke kedai tu, tahu kami students.haha. Apa lagi, ambil kesempatan lah..

Malam tu,sampai ke Negeri sembilan rumah Pak Ngah Hadi. Nyenyaknya dapat tidur dengan suasana kampung dan layanan tip-top daripada Mak Ngah dan Pak Ngah Hadi.. best...Nanti boleh datang lagi..

Perjalanan diteruskan ke Taman Rekreasi Ulu Bendul tak jauh dari rumah Pak Ngah Hadi. Yela, dah try air masin, nak juga neutralkan dengan air tawar pula. Tak sangka, ingatkan sekadar air terjun, rupanya siap ada jambatan separa gantung dan mini taman ular, Apa lagi, kami terjah...


Ular sawa ketiduran. Rasanya ular ni, di ambil dalam hutan sekitar Taman Rekreasi ni je. Makanya,kami decide not to proceed ke dalam lagi. Bahaya..


Menjadi juga kamera Syoh..letak di atas batu..Cantik..


Menuruni curam dalam kawasan mini taman ular..



Jambatan separa gantung mencatat rekod terpendek di dunia...Hadi pun cuak..Haha


Bergambar sebelum pulang...


Percutian yang paling singkat tapi sangat menarik. My best friends, thanks a lot.. I think we should go to Taman Negara lepas ni. Spending time dalam hutan plak sebab pantai telah kita terokai..haha.. Thanks for everything... Nice to have friends seperti anda semua bermula dari Matric hingga sekarang..Terima kasih kerana anda begitu memahami dan yang paling penting anda tidak memakai topeng yang cepat berubah mengikut peredaran masa dan keadaan ..Sekian..Semoga tautan ukhwah ini, kekal hingga ke 'sana'..Ameen..

No comments: