Thursday, September 16, 2010

HANYA KERANA LIMA MINIT..


5 minit yang terlalu berharga...
"kalaulah aku awal 5 minit, mesti aku sempat jumpa."

Tanggal 15 September, aku kehilangan lagi seorang sahabat. Muhammad Zharif bin Ahmad, sahabat seperjuangan semenjak dari bangku sekolah lagi. Hampir 9 tahun lamanya bersahabat semenjak di bangku sekolah menengah lagi.Tetapi, kehilangannya hanyalah sementara insyaAllah.Beliau semalam baru sahaja berlepas ke Jordan untuk melanjutkan pelajarannya dalam bidang Shariah di sana.Aku sedikit terkilan kerana tidak dapat menghantar beliau di lapangan terbangan HANYA KERANA 5 MINIT....Aku bersama 2 orang sahabat lagi,sedang dalam perjalanan ke KLIA. Sungguh hairan dan pelik, jalan sesak, dan bermacam-macam ujian lagi yang terjadi sebelum dan ketika memulakan perjalanan. Perjalanan ke KLIA mengambil masa 2 jam lebih.?Macam tak percaya.

5 minit lagi akan sampai ke KLIA, handphone ku berbunyi. panggilan dari Zharif aku terima, beliau memaklumkan beliau dah check-in, jadi tak dapatlah berjumpa kami. handphone ku berpindah tangan dari aku, ke 2 orang sahabat yang lain bagi menyampaikan amanat terakhir sebelum beliau berlepas ke Jordan. Dapat ku rasakan nada sebak mengiringi tiap bait kata yang diucapkan beliau... Mungkin juga terkilan, kerana sahabat-sahabat yang diharapkan menghantarnya, tidak kunjung tiba hingga ke saat akhir.

Kami bergegas juga ke KLIA dengan harapan masih ada peluang untuk berjumpa. tapi, sayangnya, keadaan sama seperti tadi. Sempat kami membuat panggilan dan SMS kata-kata terakhir..Sudah takdir ditetapkan macam tu..



Pesanan buat sahabatku,
Semoga lancar urusanmu di sana, alhamdulillah tercapai juga cita-citamu untuk melanjutkan pengajian ke Jordan. Aku turut berbangga dengan pencapaianmu. Semoga ilmu yang diperoleh dapat digunakan untuk manfaat Islam kelak InsyaAllah. Kuatkan semangatmu walaupun aku sendiri sangat merasakan kehilangan seorang sahabat yang selalu menjadi PENDENGAR PALING SETIA untuk setiap permasalahanku, menjadi penghibur di kalangan kami semua. Maafkan aku kerna tak dapat memenuhi hasrat terakhir untuk bertemu di KLIA sebelum bertolak. Entahkan sempat atau tidak untuk aku bertemu semula dengan sahabat-sehabat yang berada di luar negara andai aku pergi dulu.. Jika jawapannya tidak, ku mohon ampun dan maaf atas segala khilaf sepanjang persahabatan kita semua. Indahnya ukhuwah yang terbina persis mutiara. Terima kasih sahabat. Kuharapkan dipercepatkan tempoh 3 tahun mendatang agar ukhuwah di alam nyata bertaut semula.Doaku mengiringi perjuanganmu menuntut ilmu di sana sahabat..Ameen..HANYA KERANA 5 MINIT...

1 comment:

putera mmi said...

huk3...srius aku ckp..aku nangis wkt bca bnd ni...trima ksh krana sudi jdi shbt aku...trima ksh ats nsht yg slama ni ang bgi...aku hargainya...aku mohon maaf kiranya slama kta b'shbt aku ada sktkn ati ang...trima ksh krana jdi pndngr stia kpd crita2 aku...moga Allah mrahmati shbtku ini...