Sunday, September 12, 2010

AL-FATIHAH...

AL-FATIHAH
Hilang lagi satu permata Islam..
Sahabatku Nik Hafreez Affiq yang telah kembali ke rahmatullah tengah hari tadi. Aku yang berada di kampung di Kuala Kangsar, usai menziarah pusara Nenek sangat sukar utk mempercayai bila SMS yang diterima daripada Eikhwan Ali lebih kurang pukul 2.30 petang tadi. Aku menyangka, aku tersalah baca SMS tersbut. Mungkin saudara beliau yang meninggal. Ku teliti betul-betul SMS tadi, memang nama sahabatku yang tertera. Bukan saudara beliau seperti yang aku sangka. Serentak dengan itu, aku menerima panggilan daripada Along, perkhabaran berita itu. Seperti melayang sebentar.

Sahabat yang juga mentor ku beberapa bulan lepas ketika aku sedang sibuk mempersiapkan diri.. Banyak teknik yang dipelajari daripada beliau. tak sampai 2 minggu lepas, sempat bermesyuarat bersama. Memandangkan beliau salah seorang Program Manager untuk Chocolate & Pastry Fair 2010 yang dianjurkan bersempena dengan Convocation Fiesta...

Tapi apakan daya..Takdir Allah mengatasi segalanya. Seperti teka-teki Imam Al-Ghazali, perkara yang paling dekat dengan kita adalah mati. Bila masanya kita tak tahu. Mungkin selepas coretan ini aku diambil Tuhan,mungkin pagi esok ataupun bila-bila masa, hanya Dia yang Maha Mengetahui.. Hidup perlu diteruskan di samping tidak melupakan persiapan menghadapi mati..(Peringatan untuk diri sendiri dan sahabat-sahabat)..

Sahabat,
Terima kasih untuk segala jasa baik dan tunjuk ajarmu kepadaku sewaktu persiapan beberapa bulan lepas. Takkan ku lupa walaupun belum sempat ku balas jasamu itu. Semoga Allah menempatkan dirimu bersama para solihin dan segala gerak kerja dan pengorbananmu untuk Islam, moga diberkati dan diberi ganjaran olehNya.Ameen..

Sedikit masa bersamamu, akan ku ingat selamanya...

1 comment:

Farhan Akram said...

inalillah!