Monday, June 29, 2009

Manusia sukar berlaku ADIL?

Salam sejahtera kepada semua penziarah penaunggul.Lama sungguh tak mencoret dalam ruangan ni.Agak sibuk dengan urusan dunia.Program,program dan program,Penat...Tapi dalam kepenatan itu,terselit kemanisan. Keterlibatan banyak memberi manfaat, bekerja dengan orang yang lebih banyak pengalaman, belajar cara nak deal dengan macam-macam jenis orang. Oh, barulah kita kenal, rupanya dalam dunia ni, banyak jenis manusia dan karenah.Ambil masa juga nak mengadaptasi diri dengan keadaan semasa.Variasinya manusia manifestasi uniknya tiap makhluk ciptaan Tuhan.

Sekarang,Pena baru memasuki alam cuti.Masa untuk berehat seketika.Berehat dari kesibukan yang sejak dua bulan belakangan ini, tidak henti-henti.Menguji kesabaran juga sebenarnya.Eh,dah lari dari tajuk posting ni.Saja intro panjang sikit.

Kisahnya bermula,begini.Balik saja dari kampus,Pena tengok di rumah ada kucing baru.Masih kecil dan comel.Kucing yang sedia ada sedang pregnant dan bakal bergelar ibu lah tak lama lagi. Jadi,bila mana si ibu ni tengok ada ahli baru di rumah,si ibu ni pun asyik nak bercakar saja.Mungkin sebab ada ahli baru, si ibu ni rasa kurang selesa. Pena terfikir, kenapa si ibu bertindak agresif sejak akhir-akhir ni.1 jawapan yang Pena temui, rupanya kami sudah berlaku tidak adil pada si ibu semenjak kehadiran si kecil tu.Oh, itu jawapannya..

Mungkin sesetengah orang memandang perkara ini sebagai satu benda yang remeh,tetapi tidak pada Pena.Kita cuba kaitkan dengan situasi sekeliling kita. Dalam persahabatan contohnya,adilkah kita terhadapa semua kawan-kawan kita. Mungkin ya, mungkin juga tidak.Jawapan terpulang pada diri sendiri.Fikir-fikirkanlah..

Kita ada ramai kawan di sekeliling,tetapi adilkah kita?Kaitkan juga mengapa wujud situasi tidak adil terhadap kawan-kawan? ada sikap pilih kasih juga di kalangan kita. Kita disyorkan memilih kawan yang baik,berilmu dan soleh. Tetapi,bagaimana dengan kawan-kawan yang tidak mempunyai ciri-ciri di atas? Adakah terus kita tinggalkan atau bagaimana? Secara positif,teorinya begini, kita sentiasa berdampingan dengan orang yang bernilai positif ni,untuk kebaikan kita.Supaya nilai positif itu meresap masuk secara tidak langsung ke dalam diri.Golongan yang mungkin ada nilai ataupun melakukan perbuatan yang mungkin kurang elok pada pandangan umum termasuk kita sendiri tidak harus diketepikan.Rapatkanlah diri dengan mereka dengan niat untuk memperbetulkan yang mana perlu dan setakat mampu.

Elakkan meng 'over rate' diri sendiri.Merasakan apa yang kita lakukan sentiasa betul. Kesalahan orang lain pula sentiasa di 'highlight'.Bukan sebagai pengajaran,tetapi untuk memburukkan.Semoga kita dijauhkan dan sama-sama kita ubah andaikata kita golongan itu.

Bersahabatlah dengan seramai mungkin.Bak kata pepatah "berkawan biar beribu,bercinta biar satu". Tapi nak lebih pun boleh.Hehe.Berlaku adil dengan semua, keluarga,sahabat,binatang dan yang paling penting adil pada diri sendiri. Apa maksudnya?Pena tinggalkan persoalan itu untuk pembaca sekalian mencari jawapannya.

p/s: TREAT EVERYBODY EQUALLY! =)

2 comments:

cikdah said...

ada maksud tersirat ke dalam entri kalini??
cikdah tertanya-tanya ni..

Hafidzulislam said...

Salam..Sekadar pandangan..
Alangkah baiknye kalu kita berkawan kerana Islam,dakwah Islam itu sendiri..letakkn matlamat pd setiap tindakan kita.
Berlaku adil kalu termampu. Kita berdoa untuk sahabat pon adalah satu concern gak kan.
Jd tak salah kita berkawan.. berkawanlah seribu, sejuta, setrillion pon.
Wassalam..